Y1=0.5X^2-X-4
`y=27,5`
Voer in: Y1=2X-3 en Y2=-0.5X+2.
Venster: `text(-)10 le x le 10` en `text(-)20 le y le 20` .
`(2, 1)`
`y=text(-)2x+5`
Voer in: Y1=-2X+5.
Venster bijvoorbeeld: `text(-)10 le x le 10` en `text(-)15 le y le 25` .
`y = 6 - 2 x` en `y = 6 - 0,5x^2`
Voer in: Y1=6-2X en Y2=-1/2X^2+6.
Venster bijvoorbeeld:
`text(-)10 le x le 10`
en
`text(-)25 le y le 25`
.
`( 0, 6 )` en `( 4, text(-)2 )`
Voer in: Y1=8X/(X^2+1).
Venster bijvoorbeeld: `0 ≤x≤5` en `0 ≤y≤5` .
Je vindt dat bij `t=1` de concentratie maximaal is.
`P=(250 + 0,06a)/a`
Voer in: Y1=(250+0.06X)/X
Venster bijvoorbeeld:
`0 le x le 10000`
en
`0 le y le 0,20`
.
Voer ook in: Y2=0.10.
Met de tabel vind je dat bij `6250` kopieën de kosten precies `10` cent zijn. Dus vanaf `6251` kopieën maakt de school winst.
`l*b=7500` en `2l+2b=400` . Dit kun je ook schrijven als `l=7500/b` en `l=200-b` .
Voer in: Y1=7500/X en Y2=200-X.
Venster bijvoorbeeld: `0 le x le 200` en `0 le y le 200` .
Je vindt `x=50` en `y=150` of `x=150` en `y=50` .
De afmetingen zijn dan `150` bij `50` meter.
`y = 9 - x` en `y = x^3` .
Voer in: Y1= 9 - X en Y2=X^3.
Venster bijvoorbeeld: `text(-) 5 ≤ x ≤ 15` en `text(-) 5 ≤ y ≤ 15` .
Je vindt: `x ≈ 1,9` (tabel met stapgrootte `0,01` ).
`R=p(200-10p)`
Voer in: Y1=X(200-10X).
Venster bijvoorbeeld: `0 le x le 20` en `0 le x le 1000` .
Je ziet aan de grafiek dat er een maximum is bij `x=10` .
De handelaar moet dan een prijs van € 10,00 vragen.
`R` |
`=` |
`2p+3(3p-2)` |
|
`R` |
`=` |
`2p+9p-6` |
|
`R` |
`=` |
`11p-6` |
`K` |
`=` |
`text(-)2(text(-)v-3)-5v+22` |
|
`K` |
`=` |
`2v+6-5v+22` |
|
`K` |
`=` |
`text(-)3v+28` |
`2z` |
`=` |
`3x-4y` |
|
`2(2x+1)` |
`=` |
`3x-4y` |
|
`4x+2` |
`=` |
`3x-4y` |
|
`x+2` |
`=` |
`text(-)4y` |
|
`text(-){:1/4:}x - {:1/2:}` |
`=` |
`y` |
`a=text(-)1/4` en `b=text(-) 1/2` .
`2` |
`=` |
`(12x+18)/(3y)` |
|
`6y` |
`=` |
`12x+18` |
|
`y` |
`=` |
`2x+3` |
Voer in: Y1=250X-4.9X^2.
Venster bijvoorbeeld: `text(-)10 ≤ x ≤ 60` en `text(-)1000 ≤ y ≤ 3500` .
Voer in: Y1=0.04+200/X.
Venster bijvoorbeeld: `text(-)50 ≤ x ≤ 50` en `text(-)50 ≤ y ≤ 50` .
Voer in: Y1=60/(30+0.5X^2).
Venster bijvoorbeeld: `text(-)30 ≤ x ≤ 30` en `text(-)1 ≤ y ≤ 3` .
Voer in: Y1=√(36-X^2).
Venster bijvoorbeeld: `text(-)8 ≤ x ≤ 8` en `text(-)1 ≤ y ≤ 8` .
Voer in: Y1=-3X^2+12X+1.2.
Venster bijvoorbeeld: `0 ≤x≤5` en `0 ≤y le 15` .
Je vindt met de tabel een grootste `y` -waarde van `13,2` voor `x=2` .
De speer komt maximaal `13,2` meter hoog.
`y = (100 -2x^2)/(4x)`
`K = 200 + 0,04 a`
`I = 0,10 a`
`0,10 a = 200 + 0,04a` geeft `a = 200/(0,06) ~~ 3334` of meer (naar boven afronden!).
`l = 200 - 2 b`
`A = l*b = b(200-2b)= 200 b - 2 b^2`
Voer in: Y1=200X-2X^2.
Venster bijvoorbeeld: `0 ≤ x ≤ 100` en `0 ≤ y ≤ 5000` .
Maak een tabel. Dan zie je dat bij `b = 50` het maximum ligt.
`V = 1/3 π r^2 h`
`r = sqrt( 3000/ (π h) )`
`r=sqrt(3000/(10 * pi))~~9,77` cm.
De lengte van het bedrukte deel plus witte deel is dan `l+10+15` cm = `l+25` cm. Voor de breedte vind je `b+10+10` cm = `b+20` cm .
De oppervlakte van het hele vel (bedrukte deel plus witte deel) is dan `(l+25)(b+20)` cm2.
`(l+25)(b+20)=10000` geeft `l+25 = 10000/(b+20)` en dus `l = 10000/ ( b + 20 ) - 25` .
Voer in: Y1=10000/(X+20)-25.
Venster bijvoorbeeld: `text(-)10 ≤ x ≤ 300` en `text(-)10 ≤ y ≤ 300` .
`l=b`
Voer in: Y2=X.
Bepaal de snijpunten van de grafieken Y1 en Y2.
Je vindt
`x = y ~~ 77,53`
. De afmetingen zijn dan ongeveer
`77,53 + 20`
bij
`77,53 + 25`
cm.
De affiche is dan `97,5` bij `102,5` cm.
`y=text(-)0,5x+2,5`
Voer in: Y1=-0,5X+5.
Venster: `text(-)10 le x le 20` en `text(-)5 le y le 10` .
`y=2/(2x+5)`
Voer in: Y1=2/(2X+5).
Venster: `text(-)10 le x le 5` en `text(-)3 le y le 3` .
`y=2x-10/(4x+2)`
Voer in: Y1=2X-10/(4x+2).
Venster: `text(-)10 le x le 10` en `text(-)20 le y le 20` .
`T > 2`
Voer in: Y1=89/(X-2).
Venster bijvoorbeeld: `0 ≤ x ≤ 100` en `0 ≤ y ≤ 20` .
`19,8` graden