Aan een aantal hotelgasten is gevraagd om het dinerbuffet te beoordelen. In de tabel staan de resultaten uitgesplitst naar werelddeel van herkomst.
Europa | Afrika | Azië |
Noord- |
Zuid- |
Oceanië | |
1 = zeer goed | 12 | 4 | 6 | 3 | 4 | 0 |
2 = goed | 15 | 6 | 22 | 6 | 8 | 4 |
3 = matig | 10 | 2 | 15 | 4 | 2 | 2 |
4 = slecht | 3 | 0 | 4 | 4 | 0 | 2 |
Op grond van deze tabel lijkt het alsof de Europeanen het dinerbuffet hoger hebben gewaardeerd dan de Aziaten, maar die groepen zijn niet even groot.
Welke mate van verschil is er tussen de Europeanen en de Aziaten en hun oordeel over het dinerbuffet?
In deze situatie gaat het om twee groepen, Europeanen en Aziaten, en het verschil in hun oordeel over een dinerbuffet. Variabele buffetbeoordeling is een ordinale nominale variabele. Dat betekent dat je verschilmaat `max V_(cp)` kunt gebruiken om een conclusie over het verschil tussen beide groepen te trekken.
Bekijk in de tabel onder `p` de percentages, onder `cp` de cumulatieve percentages en onder `V_(cp)` het verschil van `cp` .
Europa | Azië | ||||||
aantal | `p` | `cp` | aantal | `p` | `cp` | `V_(cp)` | |
1 = zeer goed | 12 | 30 | 30 | 6 | 12,8 | 12,8 | 17,2 |
2 = goed | 15 | 37,5 | 67,5 | 22 | 46,8 | 59,6 | 7,9 |
3 = matig | 10 | 25 | 92,5 | 15 | 31,9 | 91,5 | 1 |
4 = slecht | 3 | 7,5 | 100 | 4 | 8,5 | 100 | 0 |
40 | 47 |
Er geldt `max V_(cp) = 17,2` % en dus `max V_(cp) le 20` %.
Volgens de vuistregels is het verschil gering.
Bekijk de tabel over de waardering van een dinerbuffet in
Deze opgave betreft het verschil in beoordeling van dit dinerbuffet door enerzijds
Europeanen en anderzijds Noord-Amerikanen.
Wat is je conclusie over dat verschil als je alleen kijkt naar de absolute frequenties die in de tabel staan?
Wat is je conclusie over dat verschil als je alleen kijkt naar de relatieve frequenties die in de tabel staan?
Welke mate van verschil is er op statistisch verantwoorde wijze te vinden tussen Europeanen en Noord-Amerikanen en hun oordeel over het dinerbuffet?
Op een nieuwssite staat een onderzoek naar de beoordeling van een nieuwe app.
Bekijk de resultaten.
12- tot 15-jarigen | 16- tot 19-jarigen | |
1 = leuk | 31 | 22 |
2 = niet leuk | 27 | 38 |
Welke mate van verschil in beoordeling van de app zit er tussen de groep van 12- tot 15-jarigen en de groep van 16- tot 19-jarigen?
Was je tot dezelfde conclusie gekomen als je alleen de absolute frequenties had bekeken?
De mensen die het onderzoek uitgevoerd en/of gepubliceerd hebben, gaven beoordeling "leuk" de waarde 1 en beoordeling "niet leuk" waarde 2. Dit hadden ze ook andersom kunnen doen.
Zou dat hebben uitgemaakt voor de bepaling van de mate van verschil?
Licht je antwoord toe met berekeningen.