Lineair programmeren > Beslissingsproblemen
12345Beslissingsproblemen

Voorbeeld 2

Gebruik de gegevens uit Voorbeeld 1.
Je kunt nu het toegestane gebied tekenen en het probleem (de winst maximaliseren) oplossen.

Dit hoeft niet met behulp van niveaulijnen. Omdat het om een lineaire doelfunctie en dus om een lineair probleem gaat, bereik je de maximale (of minimale) winst altijd in een hoekpunt van het toegestane gebied. Je kunt dus volstaan met het berekenen van al die hoekpunten en de bijbehorende waarden door `x` en `y` in de doelfunctie in te vullen. Dan wordt snel duidelijk waar de maximale winst wordt behaald.

Deze methode wordt wel de "randenwandelmethode" genoemd. Je wandelt als het ware over de grenzen van het toegestane gebied.

Opgave 6

Gebruik de gegevens uit Voorbeeld 2.

a

Bepaal zelf alle hoekpunten van het toegestane gebied.

b

Bereken de winst `W` in elk van de hoekpunten van het toegestane gebied.

Opgave 7

Gebied `G` wordt begrensd door:

  • `5 le x le 32`

  • `y ge 0`

  • `3x + 5y le 215`

  • `12x + 10y le 260`

De doelfunctie is `W = 2x + y` , waarbij `x` en `y` geheel moeten zijn.

a

Teken het gebied `G` .

b

Bepaal met behulp van de randenwandelmethode het maximum en het minimum van `W` op het gebied `G` .

verder | terug