Parameterkrommen > Beweging in het vlak
12345Beweging in het vlak

Practicum

Met je grafische rekenmachine kun je heel goed krommen tekenen. In dit practicum kun je nalezen hoe dat gaat.

Wil je een cirkel ook echt als cirkel zien, dan moet je op beide assen dezelfde eenheid gebruiken. Dat regel je via de instellingen van deze rekenmachines.


Het is meestal mooier om met GeoGebra te werken als je krommen in beeld wilt brengen. Op de Math4all website kun je met GeoGebra leren werken via Extra > Practica > GeoGebra.
Een kromme voer je in door in de invoerbalk eerst t=0 te typen, je krijgt dan een variabele `t` die je (klikken met de rechter muisknop en "Object tonen" kiezen) als schuifbalk kunt laten zien.
Vervolgens typ je op de invoerbalk bijvoorbeeld P=(sin(2*t),sin(t)) en je krijgt een punt `P` dat gaat bewegen zodra je `t` verschuift. De gewenste waarden voor `t` kun je instellen (rechter muisknop, "Eigenschappen" ).
Wil je de kromme meteen in zijn geheel zien, dan maak je GEEN schuifbalk voor `t` , maar voer je in: Kromme[sin(2*t),sin(t),t,0,2*pi].
In plaats van t kun je ook een andere letter kiezen, als hij maar niet bij een schuifbalk hoort.

verder | terug