Parameterkrommen > Lissajousfiguren
12345Lissajousfiguren

Verwerken

Opgave 9

Gegeven is de kromme k door ( x , y ) = ( 5 sin ( 1 2 π t ) , 4 + 2 sin ( π t ) ) .

a

Is k een Lissajousfiguur?

b

Breng k in beeld op je grafische rekenmachine.

c

Je doorloopt deze kromme vanaf t = 0 . Voor welke waarde van t heb je de gehele kromme precies één keer doorlopen?

d

Bereken algebraïsch de uiterste punten van k.

e

Bij deze kromme past ook de vergelijking `25(y - 4)^2 = 16x^2(1 - 1/25 x^2)` . Toon dit aan.

Opgave 10

Een punt `A` beweegt in het `Oyx` -vlak volgens de parameterkromme met `x(t) = 4 cos(2t)` en `y(t) = 4 cos(t)` .

a

Breng deze kromme in beeld op de grafische rekenmachine.

b

De kromme lijkt op een deel van een parabool. Toon aan dat dit inderdaad zo is door te laten zien dat de parametervoorstelling kan worden geschreven in de vorm `x = ay^2 + by + c` .

c

De lijn met vergelijking `y = x` snijdt deze kromme. Bereken de snijpunten.

Opgave 11

De ellips `e` wordt gegeven door `x = 5 sin(t) + 4` en `y = 3 cos(t) + 3` .

a

Bereken algebraïsch de snijpunten van deze ellips met beide assen. Geef waar nodig benaderingen in één decimaal nauwkeurig.

b

Breng de kromme in beeld op je grafische rekenmachine.

c

Welke uiterste punten heeft de ellips?

d

Bereken algebraïsch de afstand tussen de punten op de kromme waarvoor `x = 2` in één decimaal nauwkeurig.

e

Laat zien dat voor deze ellips geldt `9(x - 4)^2 + 25(y - 3)^2 = 225` .

Opgave 12

Bekijk de kromme `m` met parametervoorstelling `x(t) = t - 0,5 sin(2t)` en `y(t) = 2 - 2 cos(2t)` met `t` in het interval `[0, 2pi]` .

a

Waarom is dit geen Lissajousfiguur?

b

Bereken de snijpunten van `m` met de `x` -as.

c

Welke waarden nemen `x` en `y` aan?

d

Breng de kromme in beeld met je grafische rekenmachine. Verklaar waarom deze kromme `m` heet.

Opgave 13

Gegeven is kromme `k` met parametervoorstelling `(x(t), y(t)) = (t^2 - 4, 2t + 2)` .

a

Bereken de snijpunten van `k` met de assen.

b

Toon aan dat `k` een parabool is door een vergelijking op te stellen met alleen `x` en  `y` .

verder | terug