Discrete kansmodellen > Totaalbeeld
1234567Totaalbeeld

Toepassen

Opgave 7Sinterklaascadeautjes
Sinterklaascadeautjes

In de laatste week voor sinterklaas staat bij de ingang van een groot winkelbedrijf een grote draaiende trommel. Daarin zitten `1000` onderling niet te onderscheiden pakjes. De Goede Sint heeft in een aantal een cadeautje ter waarde van € 1,00 gestopt. Alle andere pakjes bevatten een cadeautje van € 9,00. De totale inhoud van `1000` pakjes is telkens € 3000,00 waard. Er is een ingenieus systeem bedacht dat ervoor zorgt dat wanneer er een pakje uit de trommel genomen wordt er onmiddellijk weer een pakje met dezelfde cadeauwaarde in terugkomt.

a

Je neemt één pakje. Toon aan dat de kans dat daarin een cadeautje van € 1,00 zit `0,75` is.

b

Stel, je kunt dit niet aantonen. In plaats daarvan neem je `20` pakjes. De kans om hierbij `4` pakjes van € 9,00 aan te treffen is `0,1897` . Hoe groot is de kans op een pakje van € 1,00 als je één pakje neemt?

c

Bereken de kans dat een greep van `20` pakjes minstens `14` een cadeau van € 1,00 bevat.

d

Bereken de kans op een pakje van € 9,00 als je twee pakjes neemt.

e

Hoeveel pakjes moet je uit de mand halen, wil de kans dat één van die pakjes er een van € 9,00 is, `35,6` % bedragen?

Bij de trommel staat Piet die de bezoekers aanspoort om tegen betaling van € 5,00 één pakje uit de trommel te nemen.

f

Laat zien dat het winkelbedrijf op `1000` pakjes € 2000,00 winst maakt.

g

Stel je voor dat je `50` pakjes koopt. Bereken de kans dat je `52` % van het betaalde bedrag in de vorm van cadeautjes terugverdient.

h

Bereken de kans dat de waarde van je pakjes kleiner is dan het bedrag dat je hebt betaald als je drie pakjes koopt.

Opgave 8Pijnstillers
Pijnstillers

Van een pijnstiller is bekend dat, wanneer je er één pil van inneemt, de kans dat je binnen een half uur geen pijn meer voelt `0,6` is. Het middel wordt door `50` mensen met pijn gebruikt, ze nemen allen één pil.

a

Wat is de kans dat binnen een half uur van deze `50` mensen er minstens `40` geen pijn meer voelen?

b

Hoe groot is de kans dat `25` tot `45` mensen binnen een half uur geen pijn meer voelen?

Een andere fabrikant van pijnstillers maakt via een landelijke reclameactie bekend een betere pijnstiller gevonden te hebben. Deze fabrikant beweert dat de kans om binnen een half uur geen pijn meer te voelen `0,8` is. De reclamecodecommissie wil die bewering onderzoeken.
Het middel wordt daartoe aan `50` willekeurig gekozen mensen met pijn gegeven. De reclamecodecommissie besluit geen actie tegen de fabrikant te ondernemen als van de `50` mensen die het nieuwe middel kregen, er `37` binnen een half uur geen pijn meer voelen.

c

Bereken de kans dat de commissie geen actie tegen de fabrikant zal ondernemen terwijl hun pijnstiller in feite helemaal niet beter is. De kans dat pijn verdwijnt dankzij dit middel, net als voor het concurrerende medicijn, is dus `0,6` .

Opgave 9Kansspelen
Kansspelen

Gokken is "in" . Er bestaat tegenwoordig een grote hoeveelheid kansspelen. Het aanbod loopt van simpele Krasloten tot de keurige Staatsloterij en de spelen in het chique Casino. Verder kan er meegespeeld worden aan de Postcodeloterij, de Bankgiroloterij, de Duitse Lotto, etc. Allemaal mogelijkheden om in één klap binnen te zijn.

Belangrijk bij kansspelen is "de verwachte winst" . Om dat getal exact te bepalen moet je de kansverdeling weten. Soms kun je die beredeneren, maar je kunt ook het spel vele keren spelen en de gemiddelde winst bepalen. Dat getal is een schatting voor de verwachting. Dat vele malen spelen van een spel kun je simuleren. Je werkt dan met toevalsgetallen, getallen die volstrekt aselect uit een bepaald interval worden gekozen. Ze hebben dus alle dezelfde kans om gekozen te worden. Je weet al hoe je die met je grafische rekenmachine kunt genereren. Maar je kunt daarvoor ook een spreadsheetprogramma gebruiken.

Onderzoek eerst een paar kleine kansspelen.

a

Het gooispel:
Je geeft iemand € 10,00. Die ben je kwijt. Vervolgens werp je met een dobbelsteen tot je een `6` gooit. Je ontvangt € 0,00 als je meteen een `6` gooit; € 1,00 als dat bij de tweede worp lukt, € 2,00 bij de derde worp, € 4,00 bij de vierde worp, enzovoort.

b

Het knipspel:
Dit keer moet je vooraf € 25,00 betalen. Daarna wordt een touwtje van `10` cm lengte volstrekt willekeurig in drie stukken geknipt. Als je met die drie stukken een scherphoekige driehoek kunt vormen dan ontvang je € 100,00. Lukt dat niet dan ontvang je niets. Het knippen kun je simuleren met toevalsgetallen.

Bekijk vervolgens één of meer van de grotere kansspelen en analyseer ze. De spelregels zijn vaak via internet te vinden. Die heb je nodig voor een goede analyse van het spel. Zie:

c

Bepaal ook nu je winstkansen.

verder | terug