Lineair programmeren > De simplexmethode
12345De simplexmethode

Verkennen

Opgave V1

Gegeven is de doelfunctie `W = 100x + 300y + 20z` onder de randvoorwaarden `0 le x le 100` , `y ge 0` , `0 le z le 50` , `10x + 20y + 2z le 2020` en `25x + 100y + 3z le 7750` .

a

Laat zien dat je hier behalve met `x ge 0` , `y ge 0` en `z ge 0` met vier ongelijkheden te maken hebt van de vorm `ax + by + cz le d` .

Je kunt deze ongelijkheden schrijven als vergelijkingen door het invoeren van zogenaamde "spelingsvariabelen" . De ongelijkheid `25x + 100y + 3z le 7750` wordt dan `25x + 100y + 3z + s_1 = 7750` , waarin `s_1` de eerste spelingsvariabele is.

b

Schrijf de andere drie ongelijkheden bij a ook in die vorm.

Als je aan de vier vergelijkingen die je bij b hebt gevonden de doelfunctie toevoegt, heb je het lineair programmeringsprobleem vertaalt naar vijf vergelijkingen met zeven onbekenden. Daarvan moet je de `W` zo groot mogelijk hebben.

c

Probeer te beschrijven hoe je dit kunt doen.

verder | terug