Grafieken > Totaalbeeld
1234567Totaalbeeld

Samenvatten

Je kunt de krant niet openslaan of je ziet wel ergens tabellen en grafieken. Hetzelfde geldt voor allerlei tijdschriften over wat meer serieuze onderwerpen en voor informatieve websites en dergelijke. Bekijk bijvoorbeeld de site van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maar eens. Daar vind je een schat aan gegevens over Nederland. Veel informatie wordt ook overzichtelijker als je tabellen en vooral grafieken gebruikt, maar dan moet je die wel goed begrijpen ...

De volgende opgaven zijn bedoeld om overzicht over het onderwerp Grafieken te krijgen. Dit betreft van het onderwerp Grafieken de onderdelen 1, 2, 3, 4, 5 en 6. Het is nuttig om er een eigen samenvatting bij te maken. De opgaven zijn bedoeld om je daarbij te helpen.

Activiteitenlijst
Opgave 1

Iemand heeft een gootsteen vol laten lopen. Je ziet daarvan de grafiek.

a

Waar is in de grafiek sprake van: stijgen, dalen, constant.

b

Hoelang is de waterhoogte constant? Hoe zie je dit aan de grafiek?

c

Hier staan drie uitspraken. Welke is fout?

  • A: De grafiek stijgt als de kraan openstaat;

  • B: De gootsteen leegt zich sneller dan dat hij zich vult;

  • C: De gootsteen vult zich sneller dan dat hij leegloopt.

Opgave 2

De haringstand in de Noordzee liep de laatste jaren van de vorige eeuw en begin deze eeuw terug. Je ziet dat in de grafiek.

a

Welke grootheid is uitgezet op de verticale as? Waarom juist op die as?

b

Welke eenheden worden gebruikt?

c

Wat was de haringstand in 1998?

Opgave 3
dag stand
1 42425
2 42430
3 42438
4 42447
5 42455
6 42465
7 42474

Maria neemt een week lang elke dag om 20:00 uur de stand van de gasmeter (m3) op. Ze wil hiervan een grafiek maken.

a

Wat is de eerste stap die ze moet zetten?

b

Welke grootheid komt op welke as en waarom?

c

Teken de complete grafiek met alle bijschriften.

d

Waarom kan deze grafiek nooit dalend zijn?

e

Wat is het nut van zo'n grafiek?

Opgave 4

In een assenstelsel kunnen meerdere grafieken staan.

a

Leg uit wanneer dat kan.

b

Je ziet twee grafieken in hetzelfde assenstelsel. Teken de bijbehorende somgrafiek.

c

Teken ook de bijbehorende verschilgrafiek.

Opgave 5

Bekijk de gegevens over het aantal bezoekers van de twee musea.

a

In welk jaar was volgens deze gegevens het aantal bezoekers van beide musea samen maximaal?

b

In welk jaar was volgens deze gegevens het verschil in aantal bezoekers van beide musea minimaal?

verder | terug